01 / 06
02 / 06
03 / 06
04 / 06
05 / 06
06 / 06

    

     

W dniach 21–22 kwietnia 2016 r. Wydział Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zorganizował III edycję konferencji „Budownictwo Podziemne i Bezpieczeństwo w Komunikacji Drogowej i Infrastrukturze Miejskiej”, która odbyła się w Centrum Energetyki AGH. W konferencji udział wzięło ok. 100 uczestników z różnych instytucji krajowych i zagranicznych, m.in. naukowcy, projektanci, inwestorzy, wykonawcy, zarządzający tunelami i innymi obiektami podziemnymi. Obecni byli również goście z zagranicy, m.in. z firm: Aigner Tunnel Technology, Astaldi, Bochumer Eisenhütte Heintzmann, Promat, Zitron. Honorowy Patronat nad konferencją sprawowali: Minister Infrastruktury i Budownictwa Pan Andrzej Adamczyk, Rektor Akademii Górniczo-Hutniczej Pan Tadeusz Słomka, Rektor Politechniki Krakowskiej Pan Kazimierz Furtak, Rektor-Komendant Szkoły Głównej Służby Pożarniczej Pan Ryszard Dąbrowa, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Pan Jacek Bojarowicz, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego Pan Mirosław Koziura oraz Przewodniczący Komitetu Górnictwa Polskiej Akademii Nauk Pan Antoni Tajduś.

Konferencję wspierały firmy: Zitron SA - platynowy sponsor, Smay Sp. z o.o. - srebrny sponsor, Heintzmann-Silesia Sp. z o. o. - brązowy sponsor oraz sponsorzy: Promat Techniczna Ochrona Przeciwpożarowa Sp. z o.o., SOLDATA, Mercor SA, SHM System Sp. z o.o. Sp. kom., NEOSTRAIN Sp. z o.o. Z kolei patronat medialny nad konferencją roztoczyli m.in. edroga.pl, budownictwo inżynieryjne.pl, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.pl, nbimedia nowoczesne media, magazyn AUTOSTRADY, Budownictwo Górnicze i Tunelowe, GDMT, inzynieria.com i Wydawnictwo Inżynieria. Partnerami wydarzenia były kraków.pl oraz  >>>KRK>2B Krakow to business.

Przybyłych gości powitał przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Profesor Stanisław Nawrat. Konferencję otworzył Dziekan Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii Profesor Piotr Czaja, który omówił stan budowy tuneli w Polsce i na świecie. Podczas sesji inauguracyjnej głos zabrał JM Rektor Politechniki Krakowskiej Profesor Kazimierz Furtak, podkreślając ważność tematyki konferencji i celowość jej organizacji. Następnie Przewodniczący Komitetu Naukowego Profesor Antoni Tajduś pods umował dotychczasowe osiągnięcia w zakresie budownictwa tunelowego w Polsce i na świecie oraz życzył zebranym owocnych obrad. W kolejnych prelekcjach poruszano ciekawe zagadnienia związane m.in. z budownictwem tuneli i innych obiektów podziemnych, systemami monitoringu górotworu i konstrukcji tuneli, bezpieczeństwem eksploatacji obiektów tunelowych, w szczególności: systemów wentylacji, wyposażenia tuneli, systemów i urządzeń pożarowych, bezpiecznej ewakuacji, zarządzania obiektami tunelowymi. Ciekawą tematyką była poruszona problematyka zanieczyszczeń powietrza w tunelach drogowych oraz sposób ich oczyszczania. Ponadto kilkukrotnie poruszano zagadnienia technik modelowania komputerowego jako narzędzia wspomagającego procesy projektowania systemów bezpieczeństwa.

W drugim dniu konferencji, dzięki uprzejmości Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach uczestnicy odbyli wizytę techniczną w tunelu drogowym Emilia w Lalikach. Tunel ten jest pierwszym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce, o długości 678 m, mieszczącym się w ciągu drogi ekspresowej S69, przechodzącym pod górą Sobczakowa Grapa. Uczestnicy konferencji zapoznali się ze strukturą tunelu, jego wyposażeniem oraz systemami i procedurami bezpieczeństwa.

Konferencja okazała się dobrym miejscem dla swobodnej wymiany myśli oraz dyskusji nad zagadnieniami związanymi z budownictwem i bezpieczeństwem tuneli komunikacyjnych oraz innych obiektów podziemnych w infrastrukturze miejskiej, a także zapewniła przestrzeń dla wymiany doświadczeń międzynarodowemu, interdyscyplinarnemu gronu specjalistów.

Znaczenie tuneli komunikacyjnych, zarówno kolejowych jak i drogowych w Polsce i na świecie wzrasta. W bieżącym roku powinien zostać oddany do użytkowania tunel Gotthard-Basis łączący Szwajcarię i Włochy, liczący 57 km długości. Także w Polsce nastąpił znaczny postęp w zakresie projektowania i budowy tuneli komunikacyjnych - między innymi w marcu 2016 został oddany do eksploatacji tunel w Gliwicach o długości 465 m, a w kwietniu - liczący ok. 1400 m tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. W niedalekiej przyszłości uruchomiona zostanie również budowa dwóch kolejnych tuneli: tunelu o długości ok. 2300 m pod Ursynowem, w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy oraz tunelu o długości ok. 2200 m pod górą Mały Luboń na trasie z Krakowa do Chyżnego. W dziedzinie budownictwa tunelowego wartym odnotowania faktem było sprawne wybudowanie i uruchomienie drugiej linii metra w Warszawie.

W wyniku przedstawionych 18 referatów oraz dyskusji pomiędzy uczestnikami można sformułować następujące wnioski:

1. W ostatnich latach w Polsce nastąpił wzrost liczby budowanych tuneli, ponadto przewidywane są do realizacji kolejne inwestycje, w związku z tym tematyka budowy tuneli oraz bezpieczeństwa ich eksploatacji jest niezwykle ważna.

2. Istnieje potrzeba przeprowadzenia weryfikacji aktów prawnych obowiązujących w Polsce, dotyczących budownictwa i bezpieczeństwa w tunelach i innych obiektach podziemnych w infrastrukturze miejskiej pod kątem ich aktualności.

3. Niezbędne jest prowadzenie dalszych prac naukowo-badawczych w celu poznania technologii wykonawstwa tuneli, w tym przewidywania występujących zagrożeń w fazie drążenia, a także w aspekcie bezpieczeństwa podczas eksploatacji, szczególnie w zakresie zagrożenia pożarowego.

4. Celowe byłoby opracowanie jednolitych wytycznych projektowych, które obejmowałyby sprawy dotyczące wymagań w zakresie wentylacji, zasilania, łączności, alarmowania, automatyzacji, sterowania, wyposażenia i zarządzania tunelami.

5. Istotne jest kontynowanie podjętej przez Wydział Górnictwa i Geoinżynierii AGH inicjatywy organizacji kolejnych edycji konferencji w tematyce Budownictwo Podziemne i Bezpieczeństwo w Komunikacji Drogowej i Infrastrukturze Miejskiej.

ORGANIZATORZY KONFERENCJI





PARTNERZY KONFERENCJI

nowy logotyp krakow CMYK

 

krk2b logo rgb

 

 

 

 

 

 

 

 

Platynowy sponsor konferencji

 

Srebrny sponsor
         
Brązowy sponsor
ZITRON v      |      nowe logo smay       |      HS vect

 

Sponsorzy
PROMAT new      |       SOLDATA new      |      Mercor     |         |     neo strain vect

Patronat medialny

Logotyp Edroga vectorized
       

BI

          NBI vect           nbi media vect
         
auto
         
ok BGiT gwka
GDMT vect
       

inzynieria com vect

          WI vect



Please publish modules in offcanvas position.